Nu är det snart den dagen... igen..

Nu är det som jag skrev snart den 5 juli igen, finns ingen dag som är så jobbig som den.... Går och tänker på vad jag ska hitta på detta året. De andra åren har jag gått ner till badet och sett till att hedra Rasmus på badet och på hans grav, inte alltid så accepterat, inte minst från kommunen som förra året helt sonika plockade bort Rasmus saker som vi lagt dit för att det kändes stötande, STÖTANDE? Har de någon som helst rätt att säga det? Det tycker inte jag i alla fall...

                              
                                                  (Första året utanför badet...)
                                      

För att orka med allt har jag skrivit av mig. Texten som kommer ur min dagbok är MINA känslor… Och de står jag för… Det är så jag känner och har känt.

Ur min dagbok…

 

Älskar dig min älskade son!

Mån 16 jul 2007 23:15

Övrigt, 263 läsare totalt

 


Saknaden av dig är såå grymt enorm… Jag älskar dig... Kom tillbaka…

Hemska drömmar

Tis. 17 jul 2007 17:51

Övrigt, 214 läsare totalt

Vill aldrig mer sova... Somnade av utmattning en stund på sängen för en liten stund sedan. Men vaknade ganska snabbt igen. Mattias har redan sagt att han drömmer hemska mardrömmar om hur Rasmus kämpat under vattnet. Jag trodde att jag skulle slippa dem. Men så fel jag hade. Jag såg Rasmus under vattnet. Såå sjukt jobbigt. Kändes som om mitt hjärta skulle stanna. Gjorde såå ont. Det spände i hela min kropp. Hjärtat slog så fruktansvärt fort när jag vaknade. Hur ska man kunna leva med alla tankar? Vad tänkte han på det sista han tänkte? Var han rädd? (vilket egentligen var en dum fråga) Fick han lida? Jag blir såå arg när man hör personalen säga att de inte kan sova för att de ser hans ögon... HANS ÖGON? Vet de vad jag ser? Min son lida såå fruktansvärt mycket för deras äckliga misstag. Jag är såå arg att jag skulle kunna spricka vilken sekund som helst. Och tro mig att jag lider av att veta att jag inte fanns där för min son när han behövde det som mest...

Älskar dig Rasmus nu och för alltid…


Livet har tappat sin mening...

Ons. 1 aug 2007 00:12

Övrigt, 203 läsare totalt

Varför? Går fortfarande kvar i dimman och undrar när jag ska vakna... Varför är inte min son här hos mig som han borde vara? Jag saknar honom så jag skulle kunna dö...
Till min älskade son..
Vi ses snart igen. Mamma och pappa saknar dig och dina systrar saknar sin brorsa. Världens bästa brorsa...

Min lille påg... VARFÖR?

                                 

                                  

Orka...

Tors 2 aug 2007 18:40 (Uppdaterad Tors 2 aug 2007 18:42)

Övrigt, 182 läsare totalt

Stiga upp varje dag utan min son... Det är ett måste. Saknar min son såå fruktansvärt mycket. Han är så saknad att det gör ont. Ska man verkligen få leva resten av sitt liv med denna saknad och smärtan?? Att aldrig mer få höra sin son säga "jag älskar dig mamma!" Som han sa minst två gånger om dagen till en. Varje morgon och varje kväll... Sitter just nu och skriver hur det hela gick till från min sida sett, men jag har inte kommit så långt. Blir så ledsen. Jag måste göra det för att bearbeta och få klarhet i allt som har hänt, allt snurrar ju runt och inget är klart hur det gick till... Samtalet jag fick hem sitter fastklistrat i huvudet. Det var fritids som ringde och sa: - Det har hänt en olycka… De har hittat Rasmus på botten av bassängen, de har gjort återupplivningsförsök. Från att ha ett bra liv och något så när ordnat liv så vändes alltihop upp och ner och blev totalt kaos... På bara någon sekund…

Och jag önskar inte min värsta fiende detta... Finns garanterat ingen smärta som är värre. Tro mig jag vet, jag har förlorat såå många under åren som gått, min morfar som stod mig mycket nära dog 2000 och min mamma dog 2003 44 år och 364 dagar gammal. Detta tog mig ner på botten av livet och då trodde jag aldrig att jag skulle ta mig upp igen, men det gick och jag lovar att detta hål man hamnat i är så långt ner man bara kan komma... Att förlora sin son är så sjukt... Att behöva begrava honom i ett stort svart hål… Vad fan?? Har läst i en bok att man själv, innan man kommer till jordelivet väljer sitt eget öde… Hur korkad har jag då varit om jag valt nått sånt här? Och jag är helt övertygad att om jag levt ett liv innan detta och behöver i detta liv stå för konsekvenser som jag gjort i mitt förra liv så har jag varit Hitler i mitt förra liv...

Fattar inget.. Allt snurrar... Hur sa man kunna få ett normalt liv efter detta?

 
(Rasmus på väg att lära sig krypa 1999)

 

 

 

ÄLSKAR DIG RASMUS... KOM TILLBAKA... SNÄLLA DU…

Fre. 3 aug 2007 02:06 (Uppdaterad Fre. 3 aug 2007 02:13)

Övrigt, 191 läsare totalt

 

Mamma kan inte sova... Saknar dig så grymt mycket. Sitter och lyssnar på en låt som handlar om att förlora sitt barn och jag vet att du gärna hade lyssnat på den med mig. Carola sjöng vi ofta till... Kommer du ihåg alla gånger vi sjungit Carola, Celine Dion och alla de andra tillsammans du och jag? Och tillsammans med dina systrar? Det gör du säkert... Du älskade när vi gjorde det. Oftast var det du och jag som satt kvar sist i soffan och såg videon med Celine Dion och sjöng To love you more tillsammans...

Carola - Jag vill alltid älska...

Ingen förstod vart Du blev av
men fast Din vagga är en grav
tror jag Du fann en öppen dörr
som barnen gör
Till rum med änglar att få se
dom lär Dig leka, ser Dig le
Åh - om jag kunde vara med!
Det är Dig jag älskar

Det är Dig jag älskar!
Och en gång skall tystnad
ge upp för sång
Då skall min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gång

Ingen är vackrare än Du
för Du har himmelsk klädnad nu
Du som är mammas sorg och skatt
jag ber i natt
När Du hör vita vingars sus
be att två änglar tar ditt ljus
ner till min mardröms mörka hus
Jag vill alltid älska!

Jag skall aldrig glömma
Och en gång skall tystnad
få ge upp för sång
Då skall min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gång

Bortom allt jag drömt
finns Du nånstans gömd
Aldrig blir Du glömd
Inte ett enda barn
fick förgäves liv nån gång

Det är Dig jag älskar
Det är Dig jag älskar
Och en gång skall tårar
få ge upp för sång
Då skall min tunga
få ny kraft att sjunga
att inte ett enda barn
får förgäves liv nån gång

Bortom allt jag drömt
finns Du nånstans gömd
Aldrig blir Du glömd
Inte ett enda barn
får förgäves liv nån gång

Jag vill alltid älska -
aldrig glömma -
jag vill alltid älska dig!

Inte ett enda barn
får förgäves liv nån gång

ÄLSKAR DIG RASMUS KOM TILLBAKA... SNÄLLA DU...

 

 

Emelie och Rasmus älskar att åka karusell på Ystad festivalen!

 

 

 

 

 

 

En månad i helvetet

Lör. 4 aug 2007 10:00

Övrigt, 196 läsare totalt

 

Det var för en månad sen jag kom på att det är här på jorden som helvetet är, under mina skor... Dagen då mitt liv för all framtid förstördes. Dagen då du blev osynlig. Dagen då alla missade att se dig. Dagen, den enda dagen i ditt liv, då din mamma inte fanns där för dig när du behövde det som mest. Dagen då vi förlorade dig. Fattar inte Rasmus, varför just du? Det finns så många andra människor som inte vill leva och tvingas kvar i denna världen och kanske rent utav lider. Men du ville inte dö. Du ville leva här med din mamma, pappa och dina syskon. Ändå lämnade du oss... Kan inte fatta varför. Jag och pappa var vid din grav i går. Det känns så konstigt att gå dit, vad gör vi där? Vi ska inte stå där, jag som inte ens fyllt 30 ska inte behöva begrava min son, det var ju du och dina syskon som skulle gör a det med mamma när hon är gammal som gatan. Du som bara var 8 år ska inte ligga där, du ska fara runt och busa som du alltid gjorde. Rasmus dagen för en månad sen var den hemskaste i mitt liv. Och jag kommer aldrig att glömma den i heller, mardrömmar glömmer man med tiden, denna dag är en livslång mardröm, och jag kommer alltid att minnas den som den hemskaste dagen i mitt liv. Jag hatar den dagen, den tog min älskade son i från mig.

Mamma älskar dig RASMUS...

 

 

Rasmus leker Billy Idol! 2000

 

 

Måste bara...

Sön 5 aug 2007 20:32

Övrigt, 7 läsare totalt

 

Skriva av mig lite... Sitter och tänker som vanligt på Rasmus. Retar mig på allt som hänt, alla misstag som kan ha gjorts har också blivit gjorda. Hur kan man begå alla de misstag på samma gång? Jag har gjort många misstag i mitt liv men jag har aldrig lyckats göra så många på en och samma gång. HUR LYCKAS MAN? Och hur lyckas man så till den grad att man berövar en familj och släkt på ett älskat barn? Jag har själv fyra barn och visst har jag släppt blicken på dem någon gång men då har man ju sett till att inget livsfarligt kan hända. Jag har alltid varit rädd för att tappa kontrollen och det gäller även över mina barn. Det har gjort, gör det säkert på alla föräldrar, att man utvecklar sina sinnen till max, man hör var de är och vad de gör utan att se vad de gör. Man vet det för man hör ljuden. Man ser dem i ögonvrårna och pejlar in utan att egentligen se rakt på dem var de är och vad de gör. Och av ren reflex vänder man sig om och ser vad barnen gör när man inte vet vad de gör eller var de är. Mina barn fick knappt gå ut på lekplatsen som låg rakt bakom lägenheten själv, fast man såg dem från fönstret. Och när de fick göra det själv var de så pass stora att de inte ens var intresserade av att leka där. Och vad händer om man då har andras barn att ta ansvar för? Jo då är man ännu mer på sin vakt eftersom man inte känner dem som man gör med sina egna barn. Jag känner mina barn bäst men eftersom barn är barn kan man aldrig förutse vad de helt plötsligt får för sig och det vet man ju ännu mindre när det inte är ens egna barn. HUR KUNDE DE DÅ MISSA HONOM? Så länge också... Alla lögner som skrivits i tidningar... Att han skulle ha tillåtelse av föräldrar att vara på det djupa... Vad fan? Han kunde inte simma, inte fan skulle vi då tillåta honom bada på det djupa. Vi hade skrivit på ett papper som fritids och skola skickar ut att han inte kunde simma. Visst kunde han ta sig fram, men simkunnig, det var han inte. Jag är själv uppväxt vid havet i Nybrostrand och jag fick inte bada själv utan vuxen i vattnet innan jag kunde simma 200 meter. Det var min mamma och pappa som bestämt det. Och jag vet hur farligt vattnet kan vara och det har jag berättat för mina barn och förmanat dem såå otaligt många gånger.

Och att Rasmus hade fått ett epileptiskt anfall och att det var därför han föll i vattnet. För det första... om man ser att någon får ett anfall och ramlar i vattnet, hoppar man inte i då? Eller??? Klart att man gör, finns ingen människa som kan vara så kall att inte göra det. För det andra... Borde inte vi föräldrar veta om han har epilepsi? Han var kärnfrisk. Han var oftast inte sjuk. Han är det friskaste barnet av alla mina fyra. Hur har folk mage att snacka så mycket om saker de inte vet nått om?

Att han har legat i vattnet en minut? VA??? Tur att de då inte har hört läkarnas uttalande då, för de uttalandena kommer sen när allt är klart. Då kan de stå och försöka dumförklara läkarna och säga att han legat där i en minut. Hur får ni ihop det när Rasmus var nästan helt hjärndöd när han kom upp ur vattnet?

Så jag bara önskar att de helt enkelt kunde hålla käften innan de uttalar sig om saker de inte vet nått om.

JAG SAKNAR MIN RASMUS
  

 

Rasmus på Tosselilla 2001

 

Älskade änglabarn...

Mån 6 aug 2007 12:38

Övrigt, 7 läsare totalt

 

Mamma saknar dig... Det gör såå ont. Jag har inte varit med om nån värre smärta än denna. Och den går ju inte över i heller... Alla som är runt omkring dig saknar dig. Så grymt mycket. Väntan på svaret från obduktionen kommer att ta tid. Det gör ju inte saken lättare i heller. Svaret på obduktionen kan ta två månader och till och med mer. De har en handlingstid på två månader på rättsmedicin och inte nog med det så har läkaren som har hand om denna semester i mitten av augusti till mitten av september. Svaret är så viktigt. Då har vi kommit en bit på vägen. Varje svar är viktigt. Inte nog med att man sörjer sitt älskade barn så gnager ovissheten på en. Att inte veta något. Troligtvis kommer vi aldrig att få reda på hur han hamnade där eller varför men varje svar är viktigt. Viktigt för att förstå och kunna försöka gå vidare. Livet kommer aldrig att bli som förr men man måste få det att likna det som var förr. Men hur i hela friden gör man det? Någon som har ett svar på det? En annan viktig fråga som man vet att man inte kan få svar på är Hur ska man kunna leva hela livet utan honom? och hur ska man kunna klara av att leva med saknaden och smärtan?

Älskar dig Rasmus och jag kommer inte att ge upp... Jag kommer att kämpa för att få reda på så mycket som möjligt om sanningen och du ska inte ha dött förgäves. Detta ska INTE få hända igen. Det kostade dig livet och det är inget vi kan göra något åt men vad som händer i framtiden kan vi alla fall försöka att påverka. Ingen annan förälder ska få gå igenom detta. Ingen annan ska bli berövad ett barn på detta sätt fler gånger. Det är vad jag ska sträva efter. Jag vill hjälpa andra föräldrar och barn som har förlorat någon de älskar och ska komma på ett sätt att göra det också!

ÄLSKAR DIG FÖR ALLTID RASMUS

 

(Rasmus på midsommar 2002) 

 

 

En jobbig dag idag...

Tis. 7 aug 2007 18:33

Övrigt, 6 läsare totalt

Har haft en jobbig dag idag... Saken blir ju inte bättre av att min 5 åriga dotter suttit vid datorn och spelat och drömt sig bort med en klisterburk i handen och råkat tappa lite på mitt tangentbord så att jag inte kunde logga in eftersom två bokstäver satt hopklistrade. Jag har haft en jobbig dag idag. Brutit i hop ett ex antal gånger. Jag saknar Rasmus så sjukt mycket. Man är stundtals redo att ge upp för att man inte orkar vara så ledsen och det är ju inget som går över i heller...

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Allt känns så svart. Men det är bara att stå ut. Förhoppningsvis är morgondagen bättre än denna...

 

(Rasmus badar i baljorna hos farmor) 

 

 

 

Älskar mina barn...

Ons. 8 aug 2007 20:22 (Uppdaterad Ons. 8 aug 2007 20:28)

Övrigt, 7 läsare totalt

 

Jag älskar alla mina barn... Funderar fortfarande på hur jag ska kunna leva mitt liv utan Rasmus... Någon som vet ett sätt så får ni gärna förklara det för mig... Jag känner att vad jag än tänker så vet jag inte om det är rätt eller fel. Detta har vänt upp och ner på mig totalt. Vet varken ut eller in... Men idag har det gått ganska bra. Har haft en hel del att göra. Man måste dra i allt. Försäkringar på Rasmus och alla ber en att förklara olycksfallet och vad som orsakade det. Hur ska jag kunna skriva något där? Och bara för att man är sjukskriven har man problem med Försäkringskassan. Jag gillar inte dem alls. När vi kom hem från sjukhuset med narkosläkarens sjukskrivning till oss så var det fel överskrift på blanketten. Vem orkar hålla på att bråka med dem och hur orkar de hålla på att bråka? Bara för att det är fel överskrift. I vilket fall som helst fick vi ringa och störa läkaren och be honom skicka ett nytt läkarintyg.

En sak till som jag verkligen vill skriva är att jag är så glad att det är så många som bryr sig och det tackar jag för. Det är många gånger man känner sig så ensam i sin sorg men det är man inte så länge, det tackar jag för. Jag tackar för att ni peppar mig. Det betyder mycket. Jag trodde aldrig att jag hade så många bakom mig och att så många brydde sig. Jag är er evigt tacksam. Kramar till er alla!

 

 

Den eviga frågan...

Tors 9 aug 2007 20:48

Övrigt, 6 läsare totalt

 

 

 

 

Skam… Fattar det inte

Mån 13 aug 2007 21:29 (Uppdaterad Tis. 14 aug 2007 10:42)

Övrigt, 169 läsare totalt

 

Vad som hänt? Jag har mycket svårt att gå förbi Välabadet... Men ibland känner jag att jag är tvungen. Jag gjorde det härom dagen. Då såg jag INGEN badvakt... Och igår gick jag förbi med mina tre barn. Vi stod utanför och såg på badvakten. Vet ni vad hon gjorde? Jo hon stod med ryggen MOT polen och pillade i en tjejs hår. Hur tror ni att det känns att se detta? Har de inte fattat vad som hänt? Min son offrade sitt liv där och bara en månad efter så står hon och pillar i håret på nån. Är det hennes arbetsuppgifter? Inte i mina ögon i alla fall... Så arg jag blir... Nej nu ska jag försöka sova lite. Har varit en LÅÅÅNG dag. Mina småttingar har varit på dagis för första gången efter att detta hänt idag. Så jobbigt att lämna dem. Men jag har inget emot dagispersonalen på deras dagis. Jag vet att de har koll men psykiskt så var det jobbigt. Man gick hela tiden och var rädd för att telefonen skulle ringa. Men nu måste jag nanna med mina små troll om det går. Annars har jag ett rum där nere som jag behöver gå igenom... Som jag skjuter på att göra. Det går en liten stund men sen går det inte mer. Pallar inte. Blir såå ledsen...

 
(Busiga lille Rasmus) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentarer
Postat av: cassandra

Det tog länge och det var tungt att ta sig igenom det du skrivit. Det är mycket känslor och det gjorde ont i mig själv. Jag har förlorat min mormor för 1,5år sedan. Jag kan inte beskriva känslan, men det gör fortfarande ont i kropp och själ. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att mista ett barn. Det är något man inte önskar någon annan människa i världen.



Jag har varit och spått mig och pratat med ett medium. Och genom medium pratade min mormor. Det är nog bland det bästa jag har gjort. Har du inte gjort det, rekommenderar jag det verkligen ifall du känner dig stark nog att klara av det.



Tusen kramar till dig och ta hand om dig och din familj.

2010-07-13 @ 22:49:48
URL: http://cassandralindmarks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0